TYPER AV SKRIDSKOR

Egentligen skulle jag inte vilja dela in i långfärdsskridskor och hatsighetsskridskor då det känns som om man kanske sätter spärrar för att prova på hastighetsskridskor. Men det är helt klart att det är olika användningsområden för de olika typerna av skridskor.

Jag vet egentligen inte vad definitionen är för vad som är långfärdsskridsko eller hastighetsskridsko, men det här är min uppfattning och mitt sätt att skilja på dem.

LÅNGFÄRDSSKRIDSKOR

En långfärdsskridsko har en lös sko som kan frigöras från skenan och lämpar sig för naturisar med tanke på längd, slipradie och bredd på skenan.

Användningsområdet blir stort då du i princip kan åka på vilken is som helst. Det är heller inga problem att ta sig till och från isen då man bara knäpper av sig skenan.

Sedan finns det mer eller mindre avancerade långfärdsskridskor. Vissa gjorda för att helt enkelt åka tur på, vissa för att motionera eller tävla med.

Fördelen är att det är enkelt, man kan åka var som helst och det behöver inte kosta så mycket.

Nackdelen är att man inte kan åka med bästa tekniken och det går aldrig att uppleva det perfekta skäret.

FAST OCH LÖS HÄL

Man kan även dela in långfärdsskridskorna i två underkategorier, fast och lös häl.

Fast häl är den typ av skridsko som funnits från början och där spänner man helt enkelt fast en sko eller en känga på en skena med hjälp av remmar. Det gör det väldigt enkelt att åka och har man bra kängor så blir det ganska stabilt. Den här typen av skridsko passar för den som vill prova på och som kanske bara vill åka lugna turer. Det är även de billigaste långfärdsskridskorna.

Lös häl innebär att skon endast sitter fast framtill på skenan. Det här är en nyare typ av skridsko och har inte funnits allt för många år. På vissa modeller använder man sig av en snodd baktill på hälen för att få bättre retur av skridskon. Fördelen med lös häl är att man kan få ett längre skär och därmed använda mer av kraften i ett skär. Det vanligaste är att man använder sig av skate skor och bindningar (skidor). Annat är skate skor och bindningar är inte att rekommendera då det ger sämre stabilitet. Skateskor är stadigare och stabilare än vanliga skid skor. Bindningarna har även kraftigare och fler fästpunkter i skon som gör att de blir stabilare i sidled.

Långfärdsskridsko med lös häl. Här med en skate-bindning och sko. Ofta monterar man även en snodd baktill för att få en bättre retur av hälen.

Långfärdsskridsko med lös häl. Här med en skate-bindning och sko. Ofta monterar man även en snodd baktill för att få en bättre retur av hälen.

Skenan består helt enkelt av en ren skena där man skruvar fast bindningen på ovansidan.

Det är mycket en smaksak att använda lös häl och en del tycker inte om det helt enkelt. Men de flesta som motionerar på skridskor använder nog ändå lös häl då det har fördelar. Det finns alla möjliga prisklasser, allt från enkla skenor till riktigt dyra skenor för den som tävlar. Samma sak gäller skor också. Fördelen är om man åker skating på skidor så kan man använda skorna till både och.

HASTIGHETSSKRIDSKOR

Hastighetsskridskor (Powerslide M1 skor och Raps V8 skena). Kanske ingen kombination som är vanlig på bana men fungerar bra för mig på sjöis och ibland på bana.

Hastighetsskridskor (Powerslide M1 skor och Raps V8 skena). Kanske ingen kombination som är vanlig på bana men fungerar bra för mig på sjöis och ibland på bana.

Skillnaden med hastighetsskridskor mot långfärdsskridskor är att skena och sko sitter ihop. Det är ingen lös sko som man kan ta loss från skenan (om man inte skruvar då förstås). Skenan är oftast smalare också för att minska på friktionen mot isen. Skorna är oftast lägre skurna för att göra det möjligt att använda rätt teknik också.

Det innebär att det inte blir lika enkelt att ta sig till o från isen. Det gör att dessa skridskor inte passar lika bra för turer på sjöar etc. Men jag skulle vilja slå ett slag för hastighetsskridskon! Det går alltid att packa ner ett par lösa skor, eller använda sig av skydd för skenorna.

Den som tycker att det är underbart att åka skridskor och som vill utvecklas tycker jag det är självklart att testa ett par hastighetsskridskor! Det är stor skillnad på att åka på ett par hastighetsskridskor och ett par långfärdsskridskor. Du får en helt annan kontroll och vill du kunna njuta av ett perfekt skär så är det ett måste! Jag kan säga att efter att ha köpt hastighetsskridskor vill jag inte åka något annat. Att sätta på mig långfärdsskridskorna är som att gå o sätta sig i en gammal risig bil i jämförelse med en sprillans ny sportbil :-)

Det förekommer även här fast och lös häl, men sedan den lösa hälen slog igenom så tror jag det nästan enbart är lös häl som används, både av de som turåker, motionerar eller tävlar vare sig man håller till på bana eller naturis. Det finns naturligtvis en del gamla rävar som håller fast vid att det är fast häl som gäller men de är nog i minioritet :-) Det anses väl att det krävs bättre teknik för att kunna åka med fast häl och det stämmer säkert, så det skulle väl vara för att lära sig åka som man skulle använda det, men annars vet jag ingen mening med det.

Det går oftast att köpa skor och skenor separat som man sedan skruvar ihop. En del märken använder en standard för fästhålen mellan sko och skena men en del märken passar bara deras skena och skor ihop.

Fördelarna med hastighetsskridskor är att man får bättre stabilitet och kontroll, som gör det möjligt att åka med rätt teknik och uppleva det perfekta skäret :-)

Nackdelarna är att det inte blir lika enkelt att åka på tur. Man kan nog generellt även säga att en hastighetsskena är känsligare för ojämnheter i underlaget också.

Många anser nog att det är nackdelar so gör att man inte väljer hastighetsskridskor, men jag kan lova er, har ni en gång känt känslan av att åka med ett par hastighetsskridskor så vill ni inte åka med något annat!

Kommentarer inaktiverade.